«Жас Ғалым» жобалары
2024-2026 жж. ZHAS GALYM жобасы бойынша жас ғалымдардың зерттеулерін гранттық қаржыландыру жобалары
Бақыт Ғабит Бақытұлы
AP22688234 «Маневрлік локомотивтердің пайдалану тиімділігін арттыру тәсілін әзірлеу»
Жобаның мақсаты құрғақ ағынды дизельді қозғалтқыш негізіндегі гибридті электр станциясын және энергияны сақтау құрылғысын пайдалана отырып, тепловоздарды маневрлеу арқылы дизельдік отын шығынын және атмосфераға зиянды заттардың шығарындыларын азайтудың оңтайлы әдісін әзірлеу болып табылады.
Қазақстан Республикасының көлік жүйесі отын-энергетика кешенінің (ОЭК) құрамдас бөлігі болып табылады және онымен біртұтас технологиялық байланысқан жүйені құрайды. Энергия үнемдеу «ҚТЖ» ҰК» АҚ-ның 2025 жылға дейінгі энергетиканы дамыту стратегиясының құрамдас бөлігі болып табылады (Компанияның Директорлар кеңесінің 2015 жылғы 26 қарашадағы № 11 қаулысымен бекітілген) – ол теміржолда энергия тиімді тартқыш жылжымалы құрамның жаңа буынын енгізуді айқындайды.
Қазақстандағы тартқыш жылжымалы құрамның жағдайы және темір жол көлігінің жұмысы соңғы жылдары елеулі өзгерістерге ұшырады. «ҚТЖ – Жүк тасымалы» ЖШС мәліметі бойынша, негізгі құралдар 50%-дан астам тозған; маневрлік тепловоздардың тозуы 70%-дан астам; локомотив деполарының негізгі жөндеу жабдықтарының тозуы 60% құрайды, технологиялық жабдықтың деңгейі нормативтік нормативтердің орта есеппен 40% аспайды. Қазіргі таңда маневрлік тепловоздардың тізімдемесі 650 бірлікті құраса, оның 114 бірлігі соңғы 10 жылда жаңартылған.
Шетелдік және отандық зерттеулерді талдау негізінде тоқтатылған тепловоздың жылулық күйін сақтау үшін қазандық жылытқышының отын шығынын есептеу әдістемесі әзірленетін болады. Инновациялық әдісті енгізу жұмыс істеп тұрған отын шығынын және атмосфераға зиянды заттардың шығарылу деңгейін төмендетуге, сондай-ақ маневрлік тепловоздардың пайдалану сенімділігін арттыруға мүмкіндік береді;
Алынған теориялық және практикалық нәтижелер инновациялық әдіс арқылы маневрлік локомотивтердің жұмыстық отын тиімділігі мен сенімділігін арттыру бойынша міндеттер кешенінің локомотив саласы үшін үлкен маңызы бар техникалық шешімін алуға мүмкіндік береді, бұл өз кезегінде жұмыс істейтін отын шығыны мен зиянды заттардың атмосфераға шығарылу деңгейі, сондай-ақ маневрлік тепловоздардың пайдалану сенімділігін арттыру.
Зерттеудің негізгі нәтижелері мына мақалаларда көрсетілген:
- Бақыт Ғ.Б., Баубеков Е.Е., Мусин Н.Ғ. Дизельдік қозғалтқыштарды диагностикалаудың озық әдістері мен құралдарына шолу // «Қазақстанның өнеркәсіптік көлігі» журналы, Алматы, КУПС, 2020. – № 2. бірге. 103-107. https://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://prom-trans.kz/assets/files/zhurnal/2-2020-67.pdf;
- Елшібеков А.М., Абдуллаев С.С., Бақыт Г.Б., Шевлюгин М.В. Электрмен жабдықтауға қажетті қондырғыларды электрмен жабдықтау жүйесінде энергия аккумуляторларын пайдалану мүмкіндігін талдау // ҚазАТК Хабаршысы, 121 том № 2 (2022 ж.), 88 – 96 б. DOI: https://doi.org/ 10.52167/1609-1817-2022-121 -2-88-96;
- Abdykadyrov A., Marxuly S., Baikenzheyeva A., Bakyt G., Abdullayev S., Kuttybayeva A.E. Research of the Process of Ozonation and Sorption Filtration of Natural and Anthropogenicly Pollated Waters // Journal of Environmental Management and Tourism, 2023, 14(3), страницы 811–822. DOI: 10.14505/jemt.v14.3(67).20.
Суйменбаева Жанна Багдатовна
AP22686357 «Фильтрлеу әдістері негізінде наноспутниктердің бағдарлау деректерін өңдеудің ақпараттық жүйесін зерттеу және құру»
Жұмыстың мақсаты өлшеулерді өңдеудің математикалық үлгілерін зерттеу және жетілдіру, сондай-ақ технологиялық сынақ процестерін ақпараттық қамтамасыз ету негізінде стендтік сынақтардың сенімділігін, тиімділігін және тереңдігін арттыру мақсатында шағын ғарыш аппараттарын сынаудың ақпараттық жүйесін әзірлеу болып табылады.
Қазіргі уақытта әлемде әртүрлі қолданбалы тапсырмалар үшін шағын нано/пико класты ғарыш аппараттарын әзірлеуге және пайдалануға қызығушылық артуда. Олар академиялық зерттеулерде, сондай-ақ коммерциялық және ғылыми миссияларда кеңінен қолданылады, ғарышқа қолжетімділікті демократияландыруға және ғарышты зерттеуге ғалымдар мен компаниялардың кеңірек қатысуына көмектеседі.
Наноспутниктердің ұшырылым алдындағы сынақтарын сынау үшін жердегі сынақтар сатысында жүйенің осал тұстарын анықтауға және наноспутниктің Жерге жақын жағдайларға барынша жақын жағдайларда әрекетін имитациялауға мүмкіндік беретін сынақ стендтері әзірленуде.
Жоба сүзгілеу әдістеріне және ғарыш аппаратынан алынған деректерді өңдеуге арналған жартылай табиғи модельдеу әдістеріне негізделген наноспутниктік бағдар деректерін өңдеудің ақпараттық жүйесін құруға арналған.
Жобаның тақырыбы өзекті мәселені шешуге бағытталған – жартылай табиғи модельдеу принциптерін пайдалана отырып, ақпараттық жүйеде деректерді өңдеу арқылы шағын ғарыш аппараттарының борттық жүйелерінің техникалық сипаттамаларын жерүсті тәжірибелік растау.
Зерттеу объектісі наноспутниктік бағдарлау жүйелерін сынаудан алынған деректерді өңдеу кезінде аналитикалық ақпараттық жүйеде айналатын ақпараттық ағындар болып табылады.
Бапышев Акылбек Мирзабекович
АР22685077 «Зымыран тасығыштарының өтелген сатысының бактерінде оның түсуін басқаратындай мүмкіндігін ескере отырып, кепілдендірілген отын қорын өндіру әдістемесін әзірлеу»
Жобаның мақсаты – зымыран тасығышының OPS цистерналарында газ өндіру жүйесі негізінде зымыран тасығышын жасаудың инновациялық технологиясын зерттеу және борттық шығарудың автономды жүйесін (АБСУ) әзірлеу. Бұл зерттеу зымыран тасығышты дайындау мен ұшырудың нақты технологиялық процесін және табиғи ресурстарды қалпына келтіруге жұмсалатын экономикалық шығындарды азайтуды ескере отырып, зымыран тасығыштың конструкциясы мен өмірлік циклінің идеологиясына белгілі бір өзгерістер енгізеді.
Зымыран-ғарыш кешендерін пайдаланудың экологиялық қауіпсіздігін қамтамасыз етудің негізгі мәселелері отынның уыттылығы жоғары компоненттерінің және олардың жану өнімдерінің пайдаланылған бірінші сатыдағы зымыран тасығыштардың (ЗТ) құлау аудандарында (ҚА), авариялық РН құлау орындарында, сынақ базасы, ұшыру кешендері орналасқан аудандарда қоршаған ортаға әсерімен айқындалған ең жоғары экологиялық шиеленісті анықтау болып табылады.
Зымыран тасығыш өндірушінің мұндай сипатының себептерінің бірі оның жауапкершілігі траекторияның белсенді бөлігіндегі белгілі бір нүктеге пайдалы жүкті сәтті ұшырумен аяқталады. Әзірлеушілер салдарын ескермейді, мысалы, кепілдік берілген отын қалдықтарының Жерге төгілуі, өрттер, RP OPS LV-де әртүрлі фрагменттердің ықтимал жойылуы. РН МАС РЖ үшін бөлінген аймақ шаруашылық жүргізуден шығарылған мыңдаған гектар жерді қамтитыны белгілі. «Байқоңыр» ғарыш айлағы жағдайындағы ғарыштық құралдарды пайдаланудың өзекті проблемасы ЖТ МАС-ның ЖЖ төмендету болып табылады. Мәселенің түбегейлі шешімі – ғарыштық зымыранның өмірлік циклін оның фрагменттері жойылғанға дейін арттыру.
Ұсынылып отырған жоба «Байқоңыр» ғарыш айлағынан ұшырылатын ұшырулардан қоршаған орта объектілеріне техногендік әсер ету проблемасын, атап айтқанда, перспективалы зымыран тасығыштардың бірінші сатысында жұмыс істеген бактарда отынның кепілдік қорын газдандыру процесін іске асыруға және ОПС автономды борттық шығару жүйесін әзірлеу мәселелеріне арналған.
2022-2024 жылдарға «ЖАС ҒАЛЫМ» жобасы бойынша жас ғалымдардың
гранттық қаржыландыру зерттеулер жобасы
Қасым Руслан Тоқтасынұлы
АР15473741 «Қой фермаларын энергиямен қамтамасыз етудің автономды жылжымалы жүйесін зерттеу және құру»
Жобаның мақсаты – жаңартылатын энергия көздерін пайдалана отырып, қой фермаларын энергиямен қамтамасыз етудің автономды мобильді жүйесін, яғни қолданыстағы жүйелерді талдауды, іске асырудың құрылымдық схемасын әзірлеуді және біріктірілген автономды жүйенің құрылымдық ерекшеліктерін зерттеуді қамтитын қой фермаларының қажеттіліктеріне арналған газ генераторлық жабдықты зерттеу және құру.
Агрохолдингтерді энергиямен жабдықтау және энергиямен жабдықтау жүйесінің тиімділігі көптеген факторларға байланысты. Мысал ретінде Жабдықты жаңарту, жаңа материалдар мен технологияларды пайдалану, энергияны үнемдейтін және дәстүрлі емес энергия көздерін пайдалану, ЖЭК негізіндегі жүйені интеграциялау сияқты бағыттарды атап өтуге болады. Жаңартылатын энергия көздерін пайдалану, атап айтқанда, тамаша тыңайтқыш – вермикомпостты алу-қорғалған топырақты өсімдік шаруашылығы кәсіпорындары үшін басымдық болып табылады. Күн және жел технологияларының дамуымен қой фермалары үшін аралас жаңартылатын энергия көздерін пайдалану мүмкіндігін зерттеу қажет.
Қазіргі әлемде газ өндіретін қондырғылар қашықтағы тұтынушыларды электр қуатымен және жылумен қамтамасыз ету үшін табиғи газ, қатты отын, оның ішінде ағаш және басқа да биомасса көздері негізінде өндіріледі. Қой фермалары үшін технологиялық процестерді дербес энергиямен қамтамасыз ететін портативті ,актам, қуаты аз электр газ генераторлық жабдықтың болуы ұтымды.
Жобаның ғылыми жаңалығы жаңартылатын энергия көздерін, атап айтқанда электр және газ генераторлық жабдықтарды пайдалана отырып, қой фермаларын дербес энергиямен жабдықтау жүйесін зерттеу және құру болып табылады. Бұл ретте алғаш рет электр газ генераторлық жабдықтар әзірленетін болады, Қой фермаларының қалдықтары – кизяк-еліміздің шалғайдағы және басқа да фермалары үшін электр және жылу энергиясын өндіру үшін энергетикалық материал ретінде пайдаланылатын болады. Жобаның идеясы қолданыстағы аналогтардан ұтқырлығымен ерекшеленеді, яғни тасымалдаудың қарапайымдылығы мен осы технологияны қолданудың қарапайымдылығы, пайдалану қауіпсіздігі ескеріледі, ең маңызды ерекшелігі-қой терісін шикізат ретінде пайдалану. Мал шаруашылығының экологиялық мәселелері де шешілетін болады.
Біздің елімізде кизяк негізінде арнайы электр-газ генераторлық қондырғылар өндірілмейді, кизякты газдандырудың жылу процестері, сондай-ақ оқшауланған ауылдарда және тиімділігі төмен шалғай шаруашылықтарда кизякты пайдаланудың тарихи рөлі зерттелмеген. Қазіргі уақытта шалғайдағы фермалардың жылу және электр жүктемелері, қой көңінің, мал шаруашылығының жалпы қалдықтарының физика-химиялық және жылу техникалық сипаттамалары толық зерттелмеген.
Зерттеудің негізгі нәтижелері:
– Қасым, Р., Баймуханбетов, А., Ермолдина, Г., Исаханов, М., & Токмолдаев, А. (2023). ҚОЙ ЖӘНЕ СИЫР КӨҢІНДЕГІ КЕЙБІР ПАЙДАЛЫ ЭЛЕМЕНТТЕР ЖӘНЕ ҚАУІПТІ АУЫР МЕТАЛДАРДЫҢ ҚОРШАҒАН ОРТАНЫ ӨЗГЕРУІНЕ ЭКОЛОГИЯЛЫҚ АСПЕКТІЛЕРІ ЖӘНЕ ӘСЕРІ. ҚазККА хабаршысы, 126(3), 479–489. https://doi.org/10.52167/1609-1817-2023-126-3-479-489.
Орунбеков Максат Багыбаевич
АР15473668 Пойыздар қозғалысын басқарудың интеллектуалды цифрлық жүйесінің алгоритмдерін зерттеу және оңтайландыру
Жобаның мақсаты оның жұмысын жақсарту және бар кемшіліктерді болдырмау және зерттеу нәтижелерін Қазақстан Республикасы темір жолының магистральдық желісінде қолдану үшін ПҚАРЖ-Е типті Поездар қозғалысын басқарудың зияткерлік цифрлық жүйесін басқару алгоритмдерін зерттеу және оңтайландыру болып табылады.
Жоба «ҚТЖ «ҰК» АҚ магистральдық желісінде қолданылатын Поездар қозғалысын басқарудың зияткерлік цифрлық жүйесін (бұдан әрі-ҚДСЖО) басқару алгоритмдерін оңтайландыруды, ПҚАРЖ-Е құрылымын жаңғыртуды және цифрлық көліктік ортадағы жылжымалы блок-учаскелерге қатысты оның технологиясын белсендіруді, поездар аралық интервалдарды қысқартуды және поездар қозғалысының жылдамдығын арттыруды, қосымша шығындарсыз жоғары жылдамдықты қозғалысты ұйымдастыруды көздейді инфрақұрылымға, сондай-ақ ҚР транзиттік әлеуетін арттыруға.
Жоба Қазақстанның темір жолдарында ПҚАРЖ-Е жүйесін пайдалану мәселелері бойынша проблемалық аспектілерді жаңғыртуға және шешуге бағытталған. Жобаны іске асыру кезінде алынған нәтижелер көліктік-логистикалық инфрақұрылымды дамытуға ықпал ететін болады, осылайша мемлекеттік бағдарламалардың маңызды міндеттерін шешуге мүмкіндік береді:
– ҚР Үкіметінің 2017 жылғы 12 желтоқсандағы №827 қаулысымен қабылданған «Цифрлық Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасында көлік пен логистиканы цифрландыру туралы міндеттер атап өтіледі;
– Қазақстан Республикасының 2019 жылғы 31 желтоқсандағы «Нұрлы Жол» инфрақұрылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында мынадай міндеттер көтеріледі: 1. Аумақтарды және олардың арасындағы көлік байланыстарын инфрақұрылымдық қамтамасыз ету.
2. Тиімді транзиттік, экспорттық және логистикалық инфрақұрылымды дамыту арқылы «үлкен транзитті» тартуға және экспорттық саясатты іске асыруға жәрдемдесу.
3. Инфрақұрылымдық кешеннің технологиялық, ғылыми-әдістемелік және ресурстық қамтамасыз етілуін арттыру.
4. Көлік инфрақұрылымы субъектілері мен тасымалдаушылардың экономикалық тиімділігі мен бәсекеге қабілеттілігін арттыру.
-ҚР-ның 2025 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспары, онда өнімділіктің өсуіне кедергі келтіретін кедергілерді жою жөніндегі басым бағыттар және көлік-логистикалық және сауда инфрақұрылымын дамыту міндеті айқындалады.
Зерттеудің негізгі нәтижелері:
– Орунбеков, М. (2023). OPENTRACK ОРТАСЫНДА МОДЕЛЬДЕУ НЕГІЗІНДЕ ПОЙЫЗДАРДЫҢ ҚОЗҒАЛЫСЫН ИНТЕРВАЛДЫ РЕТТЕУ ӘДІСТЕРІН БАҒАЛАУ. ҚазККА хабаршысы, 127(4), 68–78. https://doi.org/10.52167/1609-1817-2023-127-4-68-78.
– Бекжанова, С., Орунбеков, М., & Сүлейменова, Г. (2023). КООРДИНАТТЫ ИНТЕРВАЛДЫ РЕТТЕУ ЖҮЙЕСІ БАР ТЕМІР ЖОЛ ЖЕЛІСІН ИМИТАЦИЯЛЫҚ МОДЕЛЬДЕУ. ҚазККА хабаршысы, 126(3), 146–156. https://doi.org/10.52167/1609-1817-2023-126-3-146-156.
– Орунбеков, М., & Сүлейменова, Г. (2023). ПОЙЫЗДАР ҚОЗҒАЛЫСЫН ИНТЕРВАЛДЫ РЕТТЕУДІҢ КООРДИНАТТЫ ЖҮЙЕЛЕРІН ТАЛДАУ. ҚазККА хабаршысы, 124(1), 307–314. https://doi.org/10.52167/1609-1817-2023-124-1-307-314.
Тұрақты даму мақсаттары:
Көлік тұрақты дамудың негізгі компоненттерінің бірі болып табылады.